Sidor

Karlaplan/Arr 17 - jämställdhet

Utvärdering av attitydundersökning - Victoria, Agnes T. och Amina

I början upplevde vi att det gick lite långsamt då vi inte är så vana vid den här typen av undersökning, speciellt inte när vi själva ska utföra den. Efter ett tag gick det betydligt bättre och vi kände vi fick ett flyt. Det var  många äldre som inte ville svara för de kände att de inte kom ihåg tillräckligt mycket för att svara (vår enkät handlade mycket om situationer på arbetsplatsen).
Vi intervjuade ungefär lika många kvinnor som män och svaren blev ungefär som vi förväntade oss med några undantag. Vi hade frågeställningar gällande diskriminering bl.a. könsdiskriminering, vilket de flesta männen inte upplevde att de hade varit med om. Vi hade också frågor om diskriminering utifrån etnisk bakgrund och det var få som hade upplevt det förtrycket bland människorna på karlaplan, precis som vi hade förväntat oss.

1 av 16 män ansåg inte att han hade lika stor inflytande på arbetsplatsen som sina kvinnliga kollegor.
5 av 16 män upplevde att dom hade blivit diskriminerade på arbetsplatsen
2 av 16 män upplevde att dismrkimerg utgår till mesta dels från etnisk tillhörighet
3 av 16 män upplevde att diskrimineringen utgår till mesta dels från ålder.
3 av 16 män upplevde att diskriminering utgår till mesta dels från kön
2 av 16 män upplevde att diskriminering utgår till mesta dels av sexuell läggning
1 av 16 utgår upplevt att diskriminering utgår till mesta dels av religion
Resten fyllde i mer än 2 diskrinerg grunder

Blogginlägg 2

Sen sist vi bloggade har vi har haft vår redovisning och det gick väldigt bra. Vi turades om att läsa de olika delarna och hade en powerpoint till. De olika delarna innehöll fakta om Karlaplan, arkitekturen om Karlaplan och hur det tidigare har varit, vilka byggnader som har haft ett värde och att det tidigare har använts som tull. Vi visade upp de olika diagrammen och statistiken på undersökningarna och hur våra tidigare tankar matchade resultaten. Vi trodde att människorna som bodde på Karlaplan inte skulle ha så intressanta svar på statiken och att det skulle efterlikna kvinnor och män som är väldigt privilegierade och inte har varit med om mycket hemskheter på jobbet eller i vardagen, när det gäller diskriminering gentemot annat än kön som de flesta hade utsatts för. Vi avslutade med djupintervjuerna som hade tydliga och vissa chockerande svar ansåg vi.

Dag 1
Vi landar i en varm stad med en härlig atmosfär, vi blir lite chockerade på flygplatsen eftersom att det var omkring tre militärer, med vapen i sina händer. Vi möter en guide som skulle visa oss till bussen. Vi kommer på bussen och resan tar 40 minuter. När vi kommer fram ser vi slitna byggnader målade med graffiti. Vi anser att området vi befinner oss i är en blandning av massa olika kulturer, detta ser vi väldigt snabbt när vi anländer till platsen. Vi ser människor från många olika kulturella bakgrunder. Vi lämnar våra väskor på hotellet, efter ett tag går vi i våra grupper och åker tunnelbana. Det vi märker med tunnelbanan i Paris är att de är väldigt effektiva och snabba.

När vi kommer fram till vårt arrondissement är vi alla hungriga och trötta så det vi gör är att äta lunch. Efter lunchen börjar vi med enkätundersökningarna. Det går lite segt i början men efter ett tag så får vi in en hel del. Alla fransmän är väldigt trevliga och svarar gladeligen på våra frågor. De som inte svarar ser genuint ledsna ut för att de inte har tid. När vi går runt i det stora markområdet, märker vi att den arkitektoniska stilen är romantisk och att det är detaljrikt. Parken är anpassad för nöje, det finns karuseller och kiosker. Vi ser många människor som umgås och har det trevligt, joggar, är ute med sin hund eller har en picknick med sina nära och kära. Vi kollar oss omkring och det finns massor av gamla statyer och kreativa, konstnärliga kreationer. Vi märker att det är ett högt tempo i parken, folk springer, skrattar och barnen leker, alla verkar glada. Vi får ihop ungefär hälften av alla ankäter och känner oss nöjda med det, för imorgon ska vi till en annan park och fråga fler människor.

Efter detta åker vi tillbaka till hotellet, checkar in och hänger lite på rummen. Vi äter sedan en gemensam middag som vi promenerar till. När vi kommer hem är vi alla trötta och somnar efter ett tag.

Dag 2
Vi vaknar upp och går till frukosten som består av croissanter, baguetter och sockerkaka. Sedan åker vi till vårt arrondissement. Idag ska vi inte vara i samma park utan vi går en bit till en annan som inte lika centralt belägen. Det vi märker när vi promenerar från vår första park till vår andra är att arkitekturen blir mer och mer enkel och funktionell. Det känns mer modernt, inte lika fint och utmålad romantik som den första parken erbjöd. Människorna i den nya parken är stressade, de känns inte lika glada. De svarar på våra frågor men de visar inte lika mycket entusiasm. Området känns lite industriellt och det är många nybyggen runt om. Vi får ihop resten av alla ankäter och känner oss klara.

Vi möter upp resten av alla vid Eifeltornet och efter det får vi egen tid fram till 22.

Dag 3 och 4
Idag är alla stressade inför kulturguidningen och folk övar på sina manus. Vi äter frukost och delas efter det in i våra grupper. Vi åker in med våra grupper och guidas runt. Det tar väldigt lång tid men det är mycket intressant att höra vad folk har att berätta om. När vi alla är klara får vi egentid fram till den gemensamma middagen. Efter den goda middagen får vi lite tid att hitta på något men vi hinner bara egentligen åka hem till hotellet.

På torsdagen vaknar vi upp och äter frukost. Eftersom att vi är i första gruppen så har vi inte så mycket tid men vi åker en tur in till stan i alla fall. Sedan åker vi hem till hotellet och väntar på flygbussen.